Juli visade en positiv utveckling av antalet kommersiella övernattningar (hotell, stugby, vandrarhem och camping) i Uppsala. Det gjordes närmare 73 000 övernattningar på de kommersiella boendeanläggningarna i Uppsala kommun, vilket var 12 000 fler än under juli 2014, en ökning med 20 %.
Under juli månad gjordes 47 000 övernattningar på hotellen i Uppsala, en ökning med 42 % jämfört med juli 2014. Uppsala kommun hade därmed den näst största relativa ökningen bland Sveriges 20 största hotellkommuner. Den 4 juli gjordes närmare 2 600 övernattningar på Uppsalas hotell, vilket är det högsta antalet sålda bäddar under ett och samma dygn under åren 2011– 2015.
Sammantaget (ackumulerat) januari – juli har antalet kommersiella gästnätter i Uppsala ökat med 8 % jämfört med föregående år. De nationella övernattningarna har ökat med 7 % och de internationella med 11 %.
– Uppsala hade många stora evenemang under juli månad, bl a konserterna med Elton John och Thåström, men även SM i BMX. I Solna pågick ett tredagarsseminarium med 50 000 deltagare från Jehovas vittnen på Friends Arena, något som spillde över till Uppsala. Numera händer det mycket i Uppsala på sommaren, det tack vare duktiga och framåtsträvande arrangörer samt stadens nya evenemangstrategi, säger Stefan Pettersson, marknadschef på Destination Uppsala.